Kära medlemmar,
Nu när sommaren står för dörren vill vi i styrelsen passa på att skicka en hälsning till er alla. Vi vill samtidigt informera om några aktuella nyheter inför hösten. I detta brev får ni lära känna vår nya styrelse och ta del av information om höstens första medlemskväll. Vi hoppas att ni får en härlig sommar med möjlighet till vila, glädje och nya upplevelser.
Föreningens verksamhet har fortsatt aktivt under våren 2026. Seminariet ”Hopp, kärlek och gemenskap på äldre dar” på Lilla Parlamentet samlade både medlemmar och personal från hälso- och socialvården. Vi fick lyssna till intressenta föreläsningar och det uppstod givande diskussioner.
Medlemsavgift
På årsmötet 25.3.2026 bestämdes att medlemsavgiften fortsättningsvis är 20 Euro. Vänligen betala in avgiften till föreningens bankkonto Aktia FI20 4055 3150 0620 99 senast 30.6.2026. Medlemsavgiften är viktig för att garantera föreningens verksamhet.
Föreningens styrelse 2026
På årsmötet i mars avtackades föreningens förra ordförande Maria Ekman, som bett om att få avgå, för sitt starka engagemang för föreningen. Till ny ordförande valdes Camilla Wikström- Grotell. Som nya styrelsemedlemmar invaldes Ann-Sofie Silvennoinen och Annikki Arola (sekreterare), som suppleanter Harriet Corin och Hanna Sjögren. I styrelsen fortsätter Jannica Päfs-Jakobsson (informationsansvarig), Diana Stenvall-Hotti (kassör) och Karin Ståhl (viceordförande).
Presentation av nya styrelsemedlemmar
Annikki Arola
Mitt namn är Annikki Arola och jag är överlärare i ergoterapi vid Yrkeshögskolan Arcada. Mitt forskningsområde handlar om hur vi kan främja och upprätthålla hälsa hos den åldrande befolkningen. I den forskningen tycker jag att en central del är att involvera de äldre själva i både utveckling och forskning för att på det sättet skapa meningsfulla lösningar som stöder hälsa. Föreningen DSV gör ett viktigt arbete, och jag ser fram emot att börja arbeta i styrelsen.
Ann-Sofi Silvennoinen
Under mer än 20 år har jag haft olika ledarskapsuppdrag, där jag arbetat med utveckling, samordning och strategiskt arbete inom social- och hälsovårdssektorn. Jag har doktorerat inom hälsovetenskaper, med en avhandling som fokuserar på äldres upplevelse av trivsel i äldreboenden. Jag har ett särskilt engagemang för att utveckla äldreomsorgen och för att stärka
äldres möjligheter till en meningsfull vardag. I mitt arbete drivs jag av en stark vilja att förbättra kvaliteten i verksamheter, skapa hållbara lösningar och bidra till utveckling som utgår från människors behov och delaktighet.
Vid sidan av min tjänst som förbundsdirektör är jag fortsatt verksam som projektforskare vid Åbo Akademi, vilket ger mig möjlighet att fördjupa min forskning inom området äldres trivsel.
Hanna Sjögren
Jag är doktorand i socialpsykologi vid statsvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet och intresserar mig för frågor som berör åldrande, vård och vårdarbete. Jag ser fram emot att få jobba tillsammans med styrelsen för att främja föreningens verksamhet.
Camilla Wikström-Grotell
Jag är fysioterapeut, lärare och forskare med doktorsexamen inom hälsovetenskap. Till vardags arbetar jag vid högskolan Arcada med forskning och utveckling. Särskilt varmt om hjärtat ligger frågor som rör äldrevård, rehabilitering, jämlik hälsa och rörelseglädje.
Det känns både roligt och meningsfullt att få leda Föreningen för de sjukas väl tillsammans med den nya styrelsen. Jag ser fram emot att bidra till en verksamhet som stärker hälsa, delaktighet, välbefinnande och gemenskap samt utveckla verksamheten för våra medlemmars bästa.
Medlemskväll på Luckan tisdag 22.9 kl.17
Höstens första medlemskväll blir tisdag 22.9.2026 kl.17-19 i Luckans utrymmen då det finns möjlighet att föra en dialog med den nya styrelsen. Vidare presenterar fysioterapeuterma Jannica och Nina resultatet i föreningens senaste projekt ”Rörelselust, samhörighet och välbefinnande".
Vi ser fram emot en höst fylld av gemenskap, aktiviteter och givande möten. Håll gärna utkik efter kommande information och boka redan nu in höstens första medlemskväll i kalendern.
Tills dess önskar vi er en riktigt fin och avkopplande sommar!
Med vänliga hälsningar
Styrelsen